yellowde

نقش هوش مصنوعی در ساختمانهای هوشمند

نقش هوش مصنوعی در ساختمانهای هوشمند

آخرین پروژه‌های ما!

سرفصلهای مهم!

 

ما در این مقاله می­خواهیم با هم نقش هوش مصنوعی در ساختمانهای هوشمند را بررسی کنیم.

هوش مصنوعی عملکردی مانند مغز انسان دارد. هوش مصنوعی در ساختمان را می‌توان به این تشبیه کرد که به طور همزمان، چندین نفر در ساختمان در حال کار هستند. در حالی که این هوش مصنوعی است که کارها را در ساختمان انجام می­ دهد. امروزه زندگی بدون هوش مصنوعی بسیار سخت است و به جرات می­ توان گفت که جز جدایی ناپذیر زندگی ماست. هوش مصنوعی در خانه­ ی هوشمند هم نقش زیادی را دارد و سیستم خانه­ ی هوشمند بدون هوش مصنوعی کارایی ندارد.

درواقع هوش مصنوعی عملکردی مثل مغز انسان را دارد . به راحتی و مثل مغز انسان می ­تواند داده های محیطی را پردازش کند و نسبت به آن داده ها تصمیم گیری و عمل کند. هوش مصنوعی، در خانه هوشمند داده‌های خام به دست آمده از سنسورها را می‌گیرد و آن‌ها را با توجه به عادات و رفتارهای ما پیاده می کند.

BMS چیست؟

BMS که مخفف Building management system  است و در فارسی به سیستم مدیریت ساختمان می­شناسیم بدون هوش مصنوعی کارایی چندانی ندارد.

 

Building management system مجموعه­ای از سخت افزارها و نرم افزارها­ست که برای کنترل یکپارچه و مانیتورینگ قسمت های مهم و حیاتی ساختمانها استفاده می­­شوند.

BMS چیست؟

BMS در برگیرنده ­ی تمام سرویس های الکتریکی و مکانیکی و حفاظتی است. این شامل:گرمایش، سرمایش، تهویه ­ی مطبوع، آسانسور، برق اضطراری، پله ­ی برقی،روشنایی ساختمان، دوربین، اطفای حریق، کنترل تردد و چندین موارد دیگر است. در نتیجه تمام این سیستم بوسیله­ ی هوش مصنوعی عملکردی نزدیک به عادات و رفتارهای ما دارد.

هوش مصنوعی در ساختمان های هوشمند نقش بسیار مهمی دارد. این هوش مصنوعی است که عادات و رفتارهای ما را شناسایی میکند و سیستم هوشمند را طوری مدیریت میکند تا طبق خواسته و سلایق ما عمل کند .

همچنین کمک زیادی برای راحت زندگی کردن ما می­کند. این هوش مصنوعی است که روتین زندگی ما را شناسایی میکند و با توجه به آن سیستم­های مختلف در خانه را مدیریت می کند. تا به شکل منحصر به فردی کارها طبق سلیقه­ ی شخصی ما پیش رود.

مزایای هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند

از دیگر مزایای نقش هوش مصنوعی در هوشمندسازی ساختمان، کاهش هزینه ­های مصرفی است.

همه­ ی ما در بیشتر مواقع در پی کاهش هزینه ها در ساختمان می­باشیم تا بتوانیم هزینه ها را بصورت جدی مدیریت کنیم. با بکارگیری هوش مصنوعی در ساختمان، تا حدود 30 درصد می­ توان هزینه­ ها را کاهش داد. خب، این کاهش هزینه بسیار چشمگیر است و برای همه­ ی ما با اهمیت است. پس بهتر است بیشتر با مقوله­ ی هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند آشنا شویم و درباره­ی مزایای آن بیشتر بدانیم.

امنیت در خانه با هوش مصنوعی

در کل امنیت خانه و خانواده­ برایمان همیشه مهم بوده و هست. هوش مصنوعی از طریق دیوایس ­های هوشمند در خانه، داده­های مربوط  به محیط زندگی ما را آنالیز می­کند و بر اساس آن عمل میکند.

ورود و خروج افراد را کنترل میکند و از طریق سنسورها،چهره ­ی افراد را شناسایی میکند و از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری میکند.

سیستم قفل مرکزی توسط سنسورها کنترل می شود و این سنسورها از طریق هوش مصنوعی و از طریق اثر انگشت اجازه­ ی ورود و خروج را به افراد می­دهد .

سنسورهای اعلان حریق، دود و نشت گاز و آب همگی از طریق هوش مصنوعی کار می­ کنند و امنیت ساختمان را حفظ می­ کنند.

بطور کلی،هوش مصنوعی در ساختمانهای هوشمند کارایی بسیار زیادی را دارد. تامین امنیت، کاهش مصرف انرژی، ایجاد راحتی و آسایش برای کاربر از مواردی است که هوش مصنوعی در ساختمان­های هوشمند، با خود به ارمغان آورده است.

سیستم روشنایی ساختمان مجهز به هوش مصنوعی

سیستم روشنایی در خانه­ های هوشمند بسیار کارآمد می­ باشند. تصور کنید سیستم روشنایی بدون هوش مصنوعی را. سیستم روشنایی هوشمندی که در طول شبانه روز با هر حرکتی، چراغ ها را خاموش و روشن میکند. برای مثال با رفت و آمد مداوم حیوانات خانگی، چراغ ها بصورت اتوماتیک خاموش و روشن شوند. همین مساله باعث کلافگی و سردرگمی اعضای خانواده و همچنین مصرف بالای انرژی میشود. در حالی که اگر همین سیستم هوشمند به هوش مصنوعی مجهز باشد، با تشخیص چهره و آنالیز کردن آن به راحتی میتواند فقط با تشخیص چهره و ورود افراد مجاز، چراغ ها را خاموش و روشن کند. و دیگر با حرکت انواع حیوانات خانگی ضرورتی برای خاموش و روشن کردن چراغ­ها نمی­بیند.

سیستم روشنایی ساختمان مجهز به هوش مصنوعی

سنسور های خانه هوشمند

این روزها خیلی از ما به محض بیدار شدن از خواب به فکر آماده کردن قهوه و یا چای برای خودمان می­افتیم. یکی ازآپشن­هایی که خانه­ی هوشمند در اختیار ما قرار می دهد.

در خانه ­ی هوشمند سنسورها، به محض بیدار شدن شما و حرکت شما، دستگاه چای ساز و یا قهوه ساز را فعال می­کند. که این پروسه بدون وجود هوش مصنوعی مشکلاتی را با خود به همراه دارد. تصور کنید شما برای استفاده از سرویس بهداشتی از خواب بیدار شده اید و قصد دارید بعد از آن دوباره به تخت خود برگردید و استراحت کنید. این سیستم بدون هوش مصنوعی به محض بیدار شدن شما دستگاه را روشن میکند. دردسر اول برای شما خاموش کردن مجدد دستگاه می­ باشد و مصرف بیهوده­ ی انرژی.

خب در اینجا هوش مصنوعی به کمک خانه ­ی هوشمند آمده است تا زندگی را برایمان راحتتر از همیشه کند. و دیگر مشکلات این چنینی با دستگاههای هوشمند نداشته باشیم. هوش با رصد کردن عادات و رفتارهای روزانه­ ی ما به راحتی تشخیص میدهد که در این ساعت از روز که بیدار شدیم قصد خارج شدن از تخت و شروع روز را داریم و یا خیر.

هوش مصنوعی به سیستم هوشمند کمک میکند تا خدمات بهتری را به کاربر بدهد و کاربر حس راحتی بیشتری را نسبت به زندگی سنتی تجربه کند. AI همیشه در حال یادگیری است و مثل مغز انسان عمل میکند. بنابراین با تغییر عادات و زندگی شما، هوش مصنوعی هم در حال تغییر است. پس شما هیچ وقت نگرانی این را ندارید که اگرعادات خود را تغییر دهید سیستم دچار مشکل میشود و کارایی سابق خود را نخواهد داشت. هوش مصنوعی بطور مداوم در حال دیدن و شنیدن شماست و با تغییرات شما او هم تغییر می کند.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در بالا درباره ­ی آن صحبت کردیم، به این نتیجه می­رسیم که هوش مصنوعی به شدت بر بهبود عملکرد انسانها و ارتقا زندگی آنها تاثیر می­گذارد و هروز رشد چشمگیری نسبت به روز قبل دارد. این هوش مصنوعی است که بصورت لحظه ­ای اطلاعات و داده ها را از محیط پیرامون ما می­گیرد. تا در زمان مناسب و بصورت خودکار و با توجه به داده­ های دریافتی ­اش، عکس العمل نشان دهد. از شما متشکریم که تا پایان بررسی نقش هوش مصنوعی در ساختمانهای هوشمند با شرکت هوشمندسازی ساختمان گوزن زرد همراه بودید. لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب سایت