yellowde

هاب هوشمند چیست؟

آخرین پروژه‌های ما!

سرفصلهای مهم!

امروز می خواهیم با هم پاسخی جامع به پرسش هاب هوشمند چیست؟ بدهیم. اگر شما حتی دانش کمی از شبکه داشته باشید، حتما نام هاب را قبلا شنیده‌اید. هاب در شبکه برای توضیع ارتباط بین چند نود مختلف استفاده میشود و می‌تواند دستگاه‌های مختلفی را به هم وصل کند.

در بحث خانه هوشمند و اینترنت اشیا نیز هاب دقیقا همین کار را انجام میدهد، هاب هوشمند ارتباط میان دستگاه‌های هوشمند شما را برقرار میکند. مثلا ارتباط سنسور درب و پنجره با لامپهای شما یا ارتباط سنسور دما و رطوبت با سیستم سرمایش و گرمایش شما را برقرار میکند. اما فقط همین نیست.

هاب علاوه بر ایجاد ارتباط بین تجهیزات داخل منزل شما وظیفه مترجمی را نیز بر عهده دارد. در انواع سیستمهای مختلف، انواع مختلفی هاب وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

مقاله برتر: هوشمندسازی ویلا

هاب هوشمند در تجهیزات بی سیم :

هاب هوشمند RF :

این نوع هاب وظیفه ارتباط بین تجهیزات هوشمند که از پروتکل RF استفاده میکنند را میسر می‌کند. علاوه بر این، وظیفه ترجمه این سیگنالهای RF به پروتکل قابل فهم برای موبایلها، کامپیوترها و در کل شبکه اینترنت را دارد. با وجود هاب RF شما میتوانید تمام تجهیزات هوشمند و غیر هوشمند خود اعم از: کلیدهای هوشمند، درب پارکینگ، درب ورودی ساختمان و… را کنترل کنید. چون تجهیزات RF معمولا هزینه کمی دارند، این نوع هاب با قیمت‌های پایین به بازار عرضه شده‌اند و معولا شرکتها برای جذاب تر کردن محصول خود قابلیتهایی همچون اتصال به wifi، چشمی ir و … را به هاب خود اضافه کرده‌اند.

هاب هوشمند zigbee :

تجهیزات هوشمند zigbee که جدیدتر به بازار عرضه شده‌اند برای ارتباط با یکدیگر و شبکه اینترنت نیازمند هاب یا gateway هستند. این پروتکل چون جدیدتر هستند و تکنولوژی بالاتری دارند، قیمت آنها نیز بیشتر میباشد. در کل برد آنتن دهی هاب زیگبی بیشتر است و دیتای کمتری را جابهجا میکند. در برخی تجهیزات هوشمند تحت پروتکل zigbee هاب به صورت داخلی در تجهیزات قرار داده شده و نیازی به تهییه هاب جداگانه نیست. مثل : کلیدهای هوشمند سری میکس پد اورویبو

هاب هوشمند wifi :

در تجهیزات خانه هوشمند تحت پروتکل wifi هاب هوشمند همان مودم شماست که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین تجهیزات هوشمند می‌باشد. ممکن است در یک فضا نیاز به چند اکسس پوینت برای پوشش بهتر فضا و آنتن دهی بهتر باشد. نکته قابل توجه در تجهیزات wifi تعداد دیوایس‌های موجود در واحد میباشد. محدوده ip برای این تجهیزات محدود است و باید از مودم یا اکسس پوینتی استفاده شود که بتواند تعداد زیادی تجهیزات را کنترل کند و باعث افت سرعت اینترنت منزل شما نشود. همچنین این تجهیزات بیشتر در معرض حملات هکری قرار میگیرند و باید از تنظیمات درست و صحیح برای فایروال خود استفاده کنید.

هاب هوشمند در تجهیزات سیمی

 

هاب هوشمند در تجهیزات سیمی

 

در تجهیزات قدیمی سیمی هاب معنی خود را از دست میدهد. تجهیزات از بستر سیم کشی و پروتکلهای مختلفی مثل knx, Bus, Tree و … استفاده میکنند و دیگر نیازی به یک دیوایس مرکزی برای ایجاد این ارتباط نیست. به جای هاب از gateway در این پروتکلها استفاده میشود که وظیفه آن اتصال به اینترنت جهانی است تا شما بتوانید خانه خود را از هرکجای دنیا کنترل کنید.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هاب هوشمند در پروتکل bus :

تجهیزات خانه هوشمند تحت پروکل Bus که از شناخته شده ترین آنها میتوان برند  tis را نام برد، ماژولهایی با عنوان ip port به بازار عرضه کرده‌اند که وظیفه این ماژول ایجاد ارتباط بین تجهیزات خانه هوشمند شما با سرورهای جهانی tis میباشد. به کمک این ماژول شما میتوانید از هرکجای دنیا تجهیزات خانه هوشمند خود را کنترل و مانیتور کنید.

هاب هوشمند در پروتکل knx :

پروتکل knx هم مانند bus از بستر سیمی برای ایجاد ارتباط بین تجهیزات استفاده می‌کند. در این پروتکل از ماژول های ip برای کنترل تجهیزات از طریق تلفن همراه استفاده می‌شود. برخی تولید کنندگان تجهیزات knx مانند iluxus تاچ پنلهای هوشمندی را به بازار عرضه کرده‌اند که هاب به صورتی داخل دارند و نیاز به تجیز یا ماژول دیگری نیست و همین امر موجب کاهش هزینه‌های شما برای هوشمند کردن خانه‌تان با تجهیزات knx میشوند.

 

جمع بندی :

به طور کلی در تجهیزات هوشمند مختلف، هاب معانی مختلفی دارد و در برخی از آنها تنها وظیفه تبدیل یک پروتکل به دیگری را دارد. یکی از نکات مثبت در تهیه هاب برای خانه هوشمند این است که هاب های مختلف ازبرندهای مختلف میتوانند به راحتی جایگزین یکدیگر شوند و این امر دست شما را برای انتخاب بهتر باز میگذارد و شما را محدود به یک برند خاص نمیکند. شما میتوانید برای منزل خود از هاب ابا قابلیتهای بیشتر و هزینه بیشتر و یا با قابلیتهای کمتر و هزینه کمتر استفاده کنید. ممنون که تا پایان مقاله ی هاب هوشمند چیست؟ با شرکت هوشمندسازی ساختمان گوزن زرد همراه بودید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب سایت